Reis betaald met creditcard? Mogelijk recht op geld terug
Door de beperkende maatregelen als gevolg van het coronavirus is het niet meer mogelijk om te reizen. Veel geplande reizen gaan niet door. Bij annuleringen is de reisorganisatie, de accommodatie of de vliegtuigmaatschappij het eerste aanspreekpunt. Ook de annuleringsverzekering kan worden aangesproken.
Als u de reis heeft geboekt met een creditcard zijn er extra mogelijkheden om een betaling te betwisten. Bij een betwisting gaat de creditcardaanbieder, bijvoorbeeld ICS, ING Bank of Rabobank voor u aan de slag om het door u betaalde geld terug te krijgen.
In de volgende twee situaties kunt u een betwisting
indienen.
1. Reis wordt geannuleerd, maar geen passend alternatief
Uw hotelboeking of vlucht wordt geannuleerd, maar er wordt door de reisorganisatie, de vliegtuigmaatschappij of accommodatie geen passend alternatief aangeboden. Dan kunt u de betaling via de creditcardmaatschappij betwisten.
Onder passend
alternatief wordt verstaan:
- Een voucher
- Geld terug
- Omboeking van uw reis/vlucht
Alleen als er geen passend ervaren alternatief wordt aangeboden,
kunt u de betaling betwisten.
2. Reis door u geannuleerd, maar geen geld terug
Het kan ook zijn dat u zelf besluit uw reis, hotelboeking of
vlucht te annuleren. In dat geval gelden de voorwaarden bij annulering. Heeft u
volgens deze voorwaarden recht op een (gedeeltelijke) vergoeding van de kosten,
maar krijgt u dit geld om wat voor reden dan ook niet terug? Dan kunt de betaling
betwisten via de creditcardaanbieder.
Hoe kan ik betwisten?
Een stappenplan:
- Neem contact op met uw creditcardaanbieder
- Volg de instructies van de creditcardaanbieder
- Vaak dient u een speciaal betwistingsformulier
te downloaden en in te vullen
- Ook moet u bewijzen aanleveren, zoals kopieën
van rekeningoverzichten, de annuleringsvoorwaarden en correspondentie.
Gepubliceerd op: