Door de beperkende maatregelen als gevolg van het coronavirus is het niet meer mogelijk om te reizen. Veel geplande reizen gaan niet door. Bij annuleringen is de reisorganisatie, de accommodatie of de vliegtuigmaatschappij het eerste aanspreekpunt. Ook de annuleringsverzekering kan worden aangesproken. Als u de reis heeft geboekt met een creditcard zijn er extra mogelijkheden om een betaling te betwisten. Bij een betwisting gaat de creditcardaanbieder, bijvoorbeeld ICS, ING Bank of Rabobank voor u aan de slag om het door u betaalde geld terug te krijgen. In de volgende twee situaties kunt u een betwisting indienen. 1. Reis wordt geannuleerd, maar geen passend alternatief Uw hotelboeking of vlucht wordt geannuleerd, maar er wordt door de reisorganisatie, de vliegtuigmaatschappij of accommodatie geen passend alternatief aangeboden. Dan kunt u de betaling via de creditcardmaatschappij betwisten. Onder passend alternatief wordt verstaan: Een voucherGeld terugOmboeking van uw reis/vlucht Alleen als er geen passend ervaren alternatief wordt aangeboden, kunt u de betaling betwisten. 2. Reis door u geannuleerd, maar geen geld terug Het kan ook zijn dat u zelf besluit uw reis, hotelboeking of vlucht te annuleren. In dat geval gelden de voorwaarden bij annulering. Heeft u volgens deze voorwaarden recht op een (gedeeltelijke) vergoeding van de kosten, maar krijgt u dit geld om wat voor reden dan ook niet terug? Dan kunt de betaling betwisten via de creditcardaanbieder. Hoe kan ik betwisten? Een stappenplan: Neem contact op met uw creditcardaanbiederVolg de instructies van de creditcardaanbiederVaak dient u een speciaal betwistingsformulier te downloaden en in te vullenOok moet u bewijzen aanleveren, zoals kopieën van rekeningoverzichten, de annuleringsvoorwaarden en correspondentie. Gepubliceerd op: 31-03-2020