Zoeken?

Doorzoek de website:

Uw antwoord niet gevonden? Neem dan contact op met een van onze experts.

Mastercard verwijdert naam uit eigen logo

Creditcardmaatschappij Mastercard haalt na 50 jaar officieel de naam uit haar eigen logo. Nieuwe creditcards zullen zonder naamgeving worden uitgegeven.

Hieronder het nieuwe logo van Mastercard. De bekende rode en gele cirkel blijven bestaan, maar de naamgeving is verwijderd.

Het oude Mastercard logo met de witte tekst in het logo werd al in 2016 vervangen. Veel nieuwe Mastercards werden al van dit modernere logo voorzien, waaronder bij ICS en ING.

Reden

Reden voor de wijziging is dat Mastercard zich niet langer ziet als creditcardmaatschappij, maar als technologiebedrijf op globaal niveau.

Daar hoort naar eigen zeggen een naamloos logo bij, net zoals bijvoorbeeld bij Apple of Shell. Het bedrijf is trots op het nieuwe logo.

Eenvoud

Volgens marketingdirecteur Raja Rajamannar vraagt heruitvinding in het digitale tijdperk om moderne eenvoud.

Volgens hem herkent 80 procent van de mensen direct het Mastercard-symbool zonder hierbij de naam van het bedrijf te zien. Het bedrijf voelde zich daarom klaar om de volgende stap te zetten in de merkevolutie.

Kritiek

Op sociale media werd er nogal lacherig gedaan over het nieuwe logo:

Door te focussen op de kleuren rood en geel wil Mastercard mensen laten denken aan ‘stop’ en ‘let op’.

Anderen wijzen erop dat Mastercard wel haar eigen naam uit het logo haalt, maar niet de letters ‘TM’, dat staat voor ‘trademark’. Volgens critici is er wettelijk gezien geen noodzaak deze letters te gebruiken.