Waar ben je naar op zoek?

MasterCard en Google sloten deal in volgen winkelaankopen

Uitgelichte afbeelding

Creditcardmaatschappij MasterCard en internetgigant Google sloten gezamenlijk een deal om aankopen in winkels aan online advertenties te koppelen. Dat blijkt uit berichtgeving van Bloomberg, die zich op verschillende anonieme bronnen baseert. Google betaalde MasterCard naar verluidt miljoenen dollars voor creditcardgegevens van MasterCard. De overeenkomst is nooit openbaar gemaakt. Klanten werden nooit op de hoogte gesteld. De bedrijven niet op de berichtgeving reageren.

Een kleine groep adverteerders in Google kreeg de mogelijkheid om middels een tool te zien of de fysieke winkelverkopen toenamen aan de hand van de online advertenties. Creditkaartgegevens werden daarbij gebruikt om bepaalde klanten te identificeren.

Vorig jaar introduceerde Google een nieuwe dienst waarmee de verkopen in fysieke winkels kan worden gemonitord. Winkels die e-mail adressen verzamelen, bijvoorbeeld via een loyaliteitsprogramma, kunnen de verkoopgegevens direct in AdWords importeren

Gepubliceerd op: