Creditcarduitgever Qander moet fraude vergoeden

Geplaatst op:

Qander, een Nederlandse kredietverstrekker, moet een consument een bedrag van 1.400 euro terugbetalen bij wie er fraude met de creditcard is gepleegd. Die uitspraak deed het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid) afgelopen dinsdag, 12 september.

De consument probeerde online twee vliegtickets te bestellen met de creditcard. Maar toen dit mislukte, werd de creditcard geblokkeerd. Na contact met Qander werd de blokkade opgeheven, maar bleek achteraf dat er toch tweemaal een bedrag werd afschreven voor de vliegtickets.

Fraude

En als klap op de vuurpijl bleek er buiten het weten van de consument om ook nog een laptop met de creditcard te zijn besteld.

Na constatering van de fraude meldde de consument dit bij Qander met het verzoek om het geboekte bedrag weer terug te vorderen naar de creditcard. Na een kort onderzoek besloot Qander de fraude echter niet te vergoeden. De consument zou grof nalatig zijn geweest en frauduleus hebben gehandeld. De consument zou zelfs bewust of onbewust zijn/haar wachtwoord aan derden hebben geheven.

Qander oordeelde dit aan de hand van een afschrift in het administratiesysteem die het creditcardgebruik van de consument registreert.

Kifid

De consument besloot toen te stappen naar het klachteninstituut Kifid. Die kwam tot de conclusie dan Qander niet heeft bewezen dat er sprake zou zijn van nalatigheid of fraude van de gebruiker. Een registratie van het creditcardgebruik was daarvoor niet voldoende. Sterker nog, het verhaal van de consument kwam overeen met de door Qander geregistreerde creditcardtransacties.

Consument

Het komt niet vaak voor dat consumenten in het gelijk worden gesteld in dergelijke kwesties. Het bewijs dat moet worden aangeleverd om het geld terug te vorderen, moet namelijk zeer sterk zijn. Dat was in deze kwestie wel het geval.