Veilig (online) betalen met creditcard

Steeds meer Nederlanders maken gebruik van een creditcard om online te winkelen, een hotel te boeken of tickets te kopen. De coronacrisis heeft dit nog verder versterkt, zo blijkt uit cijfers van het CBS. Ook buiten het internet wordt er door Nederlanders veel gebruik gemaakt van creditcards, vooral in het buitenland.

Maar hoe kunt u veilig en verantwoord betalen met uw creditcard?

Online betalen

Gaat u uw creditcard online gebruiken?

Volg dan onderstaand stappenplan om veilig te betalen en daarmee fraude of misbruik te voorkomen.

1. Zorg voor een veilig apparaat en een veilige verbinding

De eerste stap is om te zorgen voor een veilige verbinding met het internet.

Zorg er daarom voor dat:

  • Uw pc of laptop is beveiligd met een geüpdatete firewall en antivirusscanner.
  • Dat het besturingssysteem van uw computer, tablet of smartphone is bijgewerkt naar de laatste versie.
  • Uw thuisnetwerk of bedrijfsnetwerk is beveiligd met een sterk WiFi-wachtwoord.
  • U gebruikt maakt van een veilige en geüpdatete browser, zoals Google Chrome, Microsoft Edge of Mozilla Firefox

Maak (liever) geen gebruik van een openbare computer of apparaat van iemand anders. Heeft u geen keuze? Zorg er dan voor dat niemand met u mee kan kijken en wees extra alert.

2. Maak gebruik van een beveiligde webshop

Zorg er vervolgens voor dat de website waar u gebruik van maakt, een beveiligde en versleutelde verbinding toepast, ofwel https. Je ziet dan (meestal) links bovenin, in de url-balk, een hangslotje staan.

Een slotje ziet er zo uit in uw browser:SSL verbinding in verschillende browsers

Als u een slotje ziet, dan heeft de website een veilige SSL-verbinding. U kunt op het slotje klikken om meer informatie te krijgen.

Vermijd websites die geen gebruik maken van SSL.

Op Creditcard.nl staan meer tips over het voorkomen van internetoplichting.

3. Maak gebruik van een beveiligde webshop

Doe alleen aankopen op een webshop die u echt vertrouwd. Als u twijfelt, kunt op het internet zoeken naar referenties en ervaringen, bijvoorbeeld op Facebook, Twitter, Tweakers of Trustpilot. Probeer ook in te schatten of de getoonde ervaringen op fora wel echt zijn. Vraag eventueel uw partner, een vriend of familielid voor een second opinion.

Kijk ten slotte naar keurmerken waarmee de website zich associeert, zoals:

  • Thuiswinkel waarborg
  • Webshop keurmerk
  • ANVR (bij reisondernemingen)

Keurmerken staan meestal onderaan op de pagina (in de footer) van een website.

Voorbeeld:

Verschillende keurmerken van webshop

4. Wees alert tijdens het betalen

Gaat u afrekenen in de webshop? Controleer dan goed of:

  • Of u zich nog steeds op de juist website bevindt en niet bent doorgestuurd naar een andere website.
  • De pagina/website waar u zich bevindt nog steeds gebruik maakt van een veilige (SSL-verbinding), te herkennen aan het hangslotje in de browser.
  • Of de valuta en het bedrag kloppen

Vervolgens vult u uw creditcardnummer en CVC-code in. Bij online betalen wordt nooit gevraagd om uw pincode. Houd uw pincode dus altijd geheim en geef deze nooit aan een ander. Zelfs niet aan uw eigen bank.

5. Extra: tweestapsverificatie

Wilt u perse extra veiligheid bij het betalen met uw creditcard? Maak dan alleen gebruik van webshops die een tweestapsverificatie met code hebben.

Mastercard en Visa maken hiervoor gebruik van 3D Secure. Bij het afrekenen merkt u vanzelf of er gebruik wordt gemaakt van 3D secure.

6. Controleer uw afschrift

Na het betalen, controleert u of het juiste bedrag is afgeschreven van uw creditcardrekening. Daarnaast is het verstandig om minstens één of twee keer per week uw rekeningoverzicht te bekijken.

Ziet u een onbekende betaling, klopt het bedrag niet of vermoedt u misbruik of fraude? Neem dan zo snel mogelijk contact op met uw creditcardaanbieder.

Bij fraude of misbruik kan uw creditcard worden geblokkeerd. Onterechte betalingen kunnen meestal teruggedraaid worden als u tijdig reageert.

Betalen in winkels, hotels en restaurants

Gaat u uw creditcard gebruiken in winkels, hotels of restaurants?

Volg dan onderstaande tips voor veilig gebruik van uw card:

Bij het afrekenen

  • Houd uw pincode voor uzelf.
  • Bewaar uw pincode niet bij uw creditcard.
  • Zorg dat u uw creditcard altijd kunt zien als u afrekent (alleen in Amerikaanse restaurants werkt dit iets anders).
  • Controleer de bon.
  • Zorg dat niemand met u meekijkt als u uw pincode intoetst.
  • Controleer het afschrift op de bon en op uw creditcardafschrift (bijvoorbeeld in de app van uw bank).
  • Berg uw creditcard veilig op in uw portemonnee na gebruik.
  • Meld fraude of misbruik zo snel mogelijk.
  • Wees extra alert als u in het buitenland bent.

Bij geld opnemen

  • Neem alleen geld op als u de pinautomaat vertrouwd en niet wordt afgeleid, op wat voor manier dan ook.
  • Laat anderen u nooit helpen bij het geld opnemen.
  • Laat anderen nooit meekijken en houd uw hand boven de hand waarmee u uw pincode invoert.
  • Neem de bon mee voor uw administratie. Deze dient als bewijs, bijvoorbeeld als er teveel is afgeschreven.
  • Foutmelding bij het pinnen? Neem uw kaart zo snel mogelijk uit de automaat en loop weg.
  • Geeft de automaat geen geld, maar is er wel geld afgeschreven? Neem contact op met uw bank en waarschuw de politie.
  • Meld fraude of misbruik zo snel mogelijk.
  • Wees extra alert als u in het buitenland bent.

Hoe veilig is een creditcard eigenlijk?

Tegenwoordig zijn creditcards vrijwel even veilig als een gewone bankpas, omdat u in winkels alleen kunt betalen met uw pincode. Zorg wel dat u uw creditcard op verantwoorde wijze gebruikt in binnen- en buitenland. Het is daarnaast belangrijk om verlies, diefstal of misbruik van uw creditcard zo snel mogelijk te melden bij uw creditcarduitgever. Fraude en andere vormen van misbruik die tijdig zijn gemeld, zijn doorgaans verzekerd.

Misbruik vaak vergoed

Misbruik van creditcards komt nog steeds voor. Gelukkig zijn creditcarduitgevers over het algemeen vrij schappelijk, waardoor onterecht afgeschreven bedragen meestal volledig worden vergoed.

Het is wel belangrijk dat u zo snel mogelijk meldt dat uw creditcard is verloren/gestolen of wanneer er onterecht iets van de kaart is afgeschreven. Zo kan de kaart snel worden geblokkeerd en wordt uw aansprakelijkheid beperkt. Het regelmatig controleren van afschrijvingen is daarom erg belangrijk.

Alle creditcarduitgevers hebben een speciaal telefoonnummer voor het melden van misbruik, fraude of diefstal. Deze nummers zijn 24 uur per dag, zeven dagen per week te bereiken.

Zodra de creditcard is geblokkeerd kan er niets meer gebeuren. Bij sommige creditcards betaalt u een eigen risico als er misbruik van uw kaart wordt gemaakt.

Fraudepreventie

Creditcardmaatschappijen en uitgevers doen zelf veel aan het voorkomen en aanpakken van fraude en misbruik met creditcards. Dagelijks worden miljoen betalingen gecontroleerd met speciale software. Verdachte transacties worden ongedaan gemaakt en uw kaart wordt automatisch geblokkeerd.  Er wordt dan tevens contact met u opgenomen.

Creditcard kwijt of verloren?

Is uw creditcard kwijt of verloren? Neem dan zo snel mogelijk contact op met de alarmlijn van uw creditcarduitgever. Zij kunnen uw creditcard blokkeren, zodat misbruik kan worden voorkomen. Ook kunt u dan direct een nieuwe kaart aanvragen.

Vragen?

Vragen over het veilig betalen met een creditcard? Neem contact met ons op.

Deze pagina is geactualiseerd op: 31-08-2020