Veilig (online) betalen met creditcard

Steeds meer Nederlanders maken gebruik van een creditcard om online te winkelen, een hotel te boeken of tickets te kopen. De coronacrisis heeft dit nog verder versterkt, zo blijkt uit cijfers van het CBS. Ook buiten het internet wordt er door Nederlanders veel gebruik gemaakt van creditcards, vooral in het buitenland.

Maar hoe kun je veilig en verantwoord betalen met je creditcard?

Online betalen

Ga je de creditcard online gebruiken?

Volg dan onderstaand stappenplan om veilig te betalen en daarmee fraude of misbruik te voorkomen.

1. Zorg voor een veilig apparaat en een veilige verbinding

De eerste stap is om te zorgen voor een veilige verbinding met het internet.

Zorg er daarom voor dat:

  • Je pc of laptop is beveiligd met een geüpdatete firewall en antivirusscanner.
  • Dat het besturingssysteem van je computer, tablet of smartphone is bijgewerkt naar de laatste versie.
  • Jouw thuisnetwerk of bedrijfsnetwerk is beveiligd met een sterk WiFi-wachtwoord.
  • Je gebruikt maakt van een veilige en geüpdatete browser, zoals Google Chrome, Microsoft Edge of Mozilla Firefox

Maak (liever) geen gebruik van een openbare computer of apparaat van iemand anders. Heb je geen keuze? Zorg er dan voor dat niemand met je mee kan kijken en wees extra alert.

2. Maak gebruik van een beveiligde webshop

Zorg er vervolgens voor dat de website waar je gebruik van maakt, een beveiligde en versleutelde verbinding toepast, ofwel https. Je ziet dan (meestal) links bovenin, in de url-balk, een hangslotje staan.

Een slotje ziet er zo uit in je browser:SSL verbinding in verschillende browsers

Als je een slotje ziet, dan heeft de website een veilige SSL-verbinding. Je kunt op het slotje klikken om meer informatie te krijgen.

Vermijd websites die geen gebruik maken van SSL.

Op Creditcard.nl staan meer tips over het voorkomen van internetoplichting.

3. Maak gebruik van een beveiligde webshop

Doe alleen aankopen op een webshop die je echt vertrouwd. Als je twijfelt, kunt op het internet zoeken naar referenties en ervaringen, bijvoorbeeld op Facebook, Twitter, Tweakers of Trustpilot. Probeer ook in te schatten of de getoonde ervaringen op fora wel echt zijn. Vraag eventueel je partner, een vriend of familielid voor een second opinion.

Kijk ten slotte naar keurmerken waarmee de website zich associeert, zoals:

  • Thuiswinkel waarborg
  • Webshop keurmerk
  • ANVR (bij reisondernemingen)

Keurmerken staan meestal onderaan op de pagina (in de footer) van een website.

Voorbeeld:

Verschillende keurmerken van webshop

4. Wees alert tijdens het betalen

Ga je afrekenen in de webshop?

Controleer dan goed of:

  • Of je nog steeds op dezelfde website bent en niet bent doorgestuurd naar een andere website.
  • De pagina/website nog steeds gebruik maakt van een veilige (SSL-verbinding), te herkennen aan het hangslotje in de browser.
  • Of de valuta en het bedrag kloppen

Vervolgens vul je jouw creditcardnummer en CVC-code in. Bij online betalen wordt nooit gevraagd om je pincode. Houd je pincode dus altijd geheim en geef deze nooit aan een ander. Zelfs niet aan je eigen bank.

5. Extra: tweestapsverificatie

Wil je perse extra veiligheid bij het betalen met je creditcard? Maak dan alleen gebruik van webshops die een tweestapsverificatie met code hebben.

Mastercard en Visa maken hiervoor gebruik van 3D Secure. Bij het afrekenen merk je vanzelf of er gebruik wordt gemaakt van 3D secure.

6. Controleer je afschrift

Na het betalen, controleer je of het juiste bedrag is afgeschreven van je creditcardrekening. Daarnaast is het verstandig om minstens één of twee keer per week je rekeningoverzicht te bekijken.

Zie je een onbekende betaling, klopt het bedrag niet of vermoed je misbruik of fraude? Neem dan zo snel mogelijk contact op met jouw creditcardaanbieder.

Bij fraude of misbruik kan je creditcard worden geblokkeerd. Onterechte betalingen kunnen meestal teruggedraaid worden als je tijdig reageert.

Betalen in winkels, hotels en restaurants

Ga je jouw creditcard gebruiken in winkels, hotels of restaurants?

Volg dan onderstaande tips voor veilig gebruik van je card:

Bij het afrekenen

  • Houd je pincode voor jezelf
  • Bewaar je pincode niet bij je creditcard
  • Zorg dat je jouw creditcard altijd kunt zien als je afrekent (alleen in Amerikaanse restaurants werkt dit iets anders)
  • Controleer de bon
  • Zorg dat niemand met je meekijkt als je de pincode intoetst.
  • Controleer het afschrift op de bon en op het creditcardafschrift (bijvoorbeeld in de app van je bank)
  • Berg je creditcard veilig op in je portemonnee na gebruik.
  • Meld fraude of misbruik zo snel mogelijk.
  • Wees extra alert als je in het buitenland bent.

Bij geld opnemen

  • Neem alleen geld op als je de pinautomaat vertrouwd en niet wordt afgeleid, op wat voor manier dan ook.
  • Laat anderen je nooit helpen bij het geld opnemen.
  • Laat anderen nooit meekijken en houd je hand boven de hand waarmee je de pincode invoert.
  • Neem de bon mee voor je eigen administratie. Deze dient als bewijs, bijvoorbeeld als er teveel is afgeschreven.
  • Foutmelding bij het pinnen? Neem je kaart zo snel mogelijk uit de automaat en loop weg.
  • Geeft de automaat geen geld, maar is er wel geld afgeschreven? Neem contact op met je bank en waarschuw de politie.
  • Meld fraude of misbruik zo snel mogelijk.
  • Wees extra alert als je in het buitenland bent.

Hoe veilig is een creditcard eigenlijk?

Tegenwoordig zijn creditcards vrijwel even veilig als een gewone bankpas, omdat je in winkels alleen kunt betalen met je pincode. Zorg wel dat je jouw creditcard op verantwoorde wijze gebruikt in binnen- en buitenland. Het is daarnaast belangrijk om verlies, diefstal of misbruik van je creditcard zo snel mogelijk te melden bij de creditcarduitgever. Fraude en andere vormen van misbruik die tijdig zijn gemeld, zijn doorgaans verzekerd.

Misbruik vaak vergoed

Misbruik van creditcards komt nog steeds voor. Gelukkig zijn creditcarduitgevers over het algemeen vrij schappelijk, waardoor onterecht afgeschreven bedragen meestal volledig worden vergoed.

Het is wel belangrijk dat je zo snel mogelijk meldt dat uw creditcard is verloren/gestolen of wanneer er onterecht iets van de kaart is afgeschreven. Zo kan de kaart snel worden geblokkeerd en wordt je aansprakelijkheid beperkt. Het regelmatig controleren van afschrijvingen is daarom erg belangrijk.

Alle creditcarduitgevers hebben een speciaal telefoonnummer voor het melden van misbruik, fraude of diefstal. Deze nummers zijn 24 uur per dag, zeven dagen per week te bereiken.

Zodra de creditcard is geblokkeerd kan er niets meer gebeuren. Bij sommige creditcards betaal je een eigen risico als er misbruik wordt gemaakt van jouw kaart.

Fraudepreventie

Creditcardmaatschappijen en uitgevers doen zelf veel aan het voorkomen en aanpakken van fraude en misbruik met creditcards. Dagelijks worden miljoen betalingen gecontroleerd met speciale software. Verdachte transacties worden ongedaan gemaakt en je kaart wordt automatisch geblokkeerd.  Er wordt dan tevens contact met je opgenomen.

Creditcard kwijt of verloren?

Is je creditcard kwijt of verloren? Neem dan zo snel mogelijk contact op met de alarmlijn van je creditcarduitgever. Zij kunnen je creditcard blokkeren, zodat misbruik kan worden voorkomen. Je kunt dan direct een nieuwe kaart aanvragen.

Vragen?

Vragen over het veilig betalen met een creditcard? Neem contact met ons op.

Deze pagina is geactualiseerd op: 09-03-2022