Hotel boeken en betalen met een creditcard: hoe werkt het?

Het boeken en betalen van een hotel met een creditcard biedt veel voordelen. Zo bent u beschermd tegen fraude, omdat uw creditcardaanbieder 24 uur per dag betalingen monitort. Bij vermoedens van fraude wordt er snel ingegrepen en wordt er contact met u opgenomen.

Ook zijn veel creditcards voorzien van een aankoopverzekering of een aflevergarantie module. Dat houdt in dat u recht heeft op teruggave van uw geld als het hotel onverhoopt failliet gaat.

Hotel boeken zonder creditcard

Het is soms nog lastig om een hotel te boeken zonder een creditcard, bijvoorbeeld via booking.com en Expedia. Het merendeel van de hotelkamers in het buitenland zijn alleen te reserveren met een creditcard. Maar ook in Nederland wordt hier en daar nog steeds gevraagd om een reservering per creditcard.

Alternatief

Gelukkig vindt er wel verandering plaats en is boeken van een hotel zonder creditcard is steeds vaker mogelijk. U kunt de reservering dan bevestigen met iDEAL of Paypal.

Maar wat doet u als het hotel perse een creditcard vereist en u vanwege uw inkomen of een schuld niet in aanmerking komt voor een creditcard?

Dan is de onderstaande creditcard van ICS wellicht een goed idee. Deze is door iedereen aan te vragen:

ICS Go Card

  • Jaarlijkse bijdrage: gratis
  • Geen inkomenseis
  • Geschikt voor alle hotelreserveringen
  • Eenmalige kosten: € 65

–> Meer informatie

Prepaid card

Ook kunt u tegenwoordig vaak een prepaid card van Mastercard gebruiken om een hotelkamer te boeken. Uw creditcardaanbieder kan u hierover informeren. Soms is het nodig om alsnog een reguliere creditcard aan te schaffen of om uit te wijken naar hotel waar u met PayPal of iDeal kunt betalen.

Als u toch graag gebruik wilt maken van een prepaid creditcard, is het raadzaam om een kaart te kiezen die qua functionaliteiten veel lijkt op een normale creditcard. Dit kunt u vaak teruglezen in de voorwaarden van de creditcard.

Stappenplan: boeken met een creditcard

Maar hoe gaat het boeken van een hotel met een creditcard in zijn werk?

Veel hotels gebruiken de creditcard van hun gasten om een reservering te garanderen. Bij het reserveren van een hotelkamer of appartement zal de accommodatie of de reisorganisatie om uw creditcardgegevens vragen. Maar wat gebeurt er zodra u deze gegevens doorstuurt en de boeking is afgerond?

Er zijn vier mogelijkheden:

1. Reservering bevestigen, achteraf betalen

Het hotel gebruikt uw creditcardgegevens in eerste instantie alleen om de reservering te bevestigen en om enige garantie te krijgen dat de kamer uiteindelijk wordt betaald. Er wordt nog geen bedrag van de creditcard afgeschreven. Dit gebeurt meestal pas bij het uitchecken of nadat de periode van gratis annulering is verlopen.

Als u de boeking te laat annuleert of niet komt opdagen, wordt de kamerprijs alsnog (gedeeltelijk) van uw creditcardrekening afgeschreven.

2. Reservering bevestigen en betalen

Het hotel gebruikt uw creditcardgegevens om de reservering te bevestigen en schrijft vervolgens een deel van of het volledige bedrag voor de boeking van de creditcard af.

Als u bijvoorbeeld gebruik maakt van de minibar kan er achteraf nog een bedrag in rekening worden gebracht of worden verrekend met de reservering.

3. Vooruitbetaling

Als u via een reisorganisatie boekt wordt u soms gevraagd om een vooruitbetaling te doen. Er wordt dan (ruim) voor het inchecken een gedeelte van de kamerprijs afgeschreven van uw creditcard. Hiermee wordt een bepaalde betalingszekerheid gecreëerd voor het hotel.

Als u niet komt opdagen of te laat annuleert, kan het verschuldigde bedrag eenvoudig via de creditcard in rekening worden gebracht. Bij sommige hotels wordt zelfs het volledige bedrag al vooraf van de creditcard afgeschreven.

4. Pre-autorisatie (reservering)

Het hotel voert bij ontvangen van de reservering/boeking een pre-autorisatie uit op de kaart. Er wordt een bepaald bedrag gereserveerd op de creditcard. Dat houdt in dat een bepaald bedrag aan borg wordt gereserveerd op de creditcard (er wordt niets afgeschreven). Dit wordt gedaan omdat vooraf nog niet precies bekend is hoeveel kosten u in het hotel gaat maken, maar het hotel wel een bepaalde betalingszekerheid wil hebben.

U gaat bijvoorbeeld eten in het restaurant van het hotel of u maakt gebruik van roomservice. Het kan ook zijn dat u (per ongeluk) iets vernielt in de kamer. Al deze kosten worden dan achteraf met de borg verrekend en indien nodig nog ingehouden op de creditcard.

Bekijk ook: Hoe werkt een creditcard?

Hoe lang blijft een reservering staan?

Bedragen die op uw creditcard worden gereserveerd, verlagen uw bestedingslimiet tijdelijk. Als een reservering niet wordt omgezet in een betaling, komt deze na 20 dagen automatisch te vervallen. Er wordt niets afgeschreven. Het is niet mogelijk een reservering handmatig te verwijderen.

Is de reservering omgezet in een betaling, maar is dit onterecht? Dan kunt u het bedrag terugvragen (claimen). Neem contact op met uw creditcardaanbieder.

Deze pagina is geactualiseerd op: 19-10-2021