Hotel boeken (zonder) creditcard

Steeds meer mensen willen een hotel kunnen boeken zonder creditcard. 

In dit dossier wordt daarom uitgelegd:

  • Hoe je een hotel kunt boeken met een Debit Card
  • Hoe de betaling en reservering werkt

Boeken zonder kaart soms nog lastig

Het is vaak nog lastig om een hotel te boeken zonder een creditcard. Met name in het buitenland.

Een groot deel van de hotelkamers, bijvoorbeeld via booking.com en Expedia, zijn zelfs alleen te reserveren met een creditcard.

Ook in Nederland wordt hier en daar nog steeds gevraagd om een reservering per creditcard.

De oplossing

Maar wat doe je als het hotel perse een creditcard vereist, maar je niet beschikt over een creditcard?

Dan is de (virtuele) Debit Card van Revolut dé oplossing.

Deze is door iedereen boven de 18 aan te vragen, ongeacht je inkomen.

Revolut Card

  • Jaarlijkse bijdrage: gratis
  • Geen inkomenseis
  • Betalen zonder toeslagen
  • Inclusief IBAN-rekening

–> Meer informatie

Gelukkig vindt er wel verandering plaats en is het boeken van een hotel zonder creditcard steeds vaker mogelijk.

Je kunt de reservering dan bevestigen met iDEAL of Paypal.

Prepaid card

Je kunt tegenwoordig een debit card van Mastercard of Visa gebruiken om een hotelkamer te boeken. Je creditcardaanbieder kan jou hierover informeren.

Soms is het nodig om alsnog een reguliere creditcard aan te schaffen of om uit te wijken naar een hotel waar je met PayPal of iDeal kunt betalen.

Als je toch graag gebruik wilt maken van een prepaid creditcard, is het raadzaam om een kaart te kiezen die qua functionaliteiten veel lijkt op een normale creditcard.

Hotel boeken met een creditcard

Ga je jouw hotel juist wel boeken met een creditcard?

Slim, want dit biedt veel voordelen.

We noemen er 3:

  1. Je bent beschermd tegen fraude, omdat de creditcardaanbieder 24 uur per dag betalingen monitort.
  2. De meeste creditcards zijn voorzien van een aankoopverzekering
  3. Op een creditcard zit aflevergarantie, wat betekent dat je recht hebt op teruggave van je geld als het hotel onverhoopt failliet gaat

Maar hoe gaat het boeken van een hotel met een creditcard in zijn werk?

Veel hotels gebruiken de creditcard van hun gasten om een reservering te garanderen. Bij het reserveren van een hotelkamer of appartement zal de accommodatie of de reisorganisatie om je creditcardgegevens vragen.

Maar wat gebeurt er zodra je deze gegevens doorstuurt en de boeking is afgerond?

Er zijn vier mogelijkheden:

1. Reservering bevestigen, achteraf betalen

Het hotel gebruikt jouw creditcardgegevens in eerste instantie alleen om de reservering te bevestigen en om enige garantie te krijgen dat de kamer uiteindelijk wordt betaald. Er wordt nog geen bedrag van de creditcard afgeschreven. Dit gebeurt meestal pas bij het uitchecken of nadat de periode van gratis annulering is verlopen.

Als je de boeking te laat annuleert of niet komt opdagen, wordt de kamerprijs alsnog (gedeeltelijk) van uw creditcardrekening afgeschreven.

2. Reservering bevestigen en betalen

Het hotel gebruikt je creditcardgegevens om de reservering te bevestigen en schrijft vervolgens een deel van of het volledige bedrag voor de boeking van de creditcard af.

Als je bijvoorbeeld gebruik maakt van de minibar kan er achteraf nog een bedrag in rekening worden gebracht of worden verrekend met de reservering.

3. Vooruitbetaling

Als je via een reisorganisatie boekt word je soms gevraagd om een vooruitbetaling te doen. Er wordt dan (ruim) voor het inchecken een gedeelte van de kamerprijs afgeschreven van je creditcard. Hiermee wordt een bepaalde betalingszekerheid gecreëerd voor het hotel.

Als je niet komt opdagen of te laat annuleert, kan het verschuldigde bedrag eenvoudig via de creditcard in rekening worden gebracht. Bij sommige hotels wordt zelfs het volledige bedrag al vooraf van de creditcard afgeschreven.

4. Pre-autorisatie (reservering)

Het hotel voert bij ontvangen van de reservering/boeking een pre-autorisatie uit op de kaart. Er wordt een bepaald bedrag gereserveerd op de creditcard. Dat houdt in dat een bepaald bedrag aan borg wordt gereserveerd op de creditcard (er wordt niets afgeschreven). Dit wordt gedaan omdat vooraf nog niet precies bekend is hoeveel kosten je in het hotel gaat maken, maar het hotel wel een bepaalde betalingszekerheid wil hebben.

Je gaat bijvoorbeeld eten in het restaurant van het hotel of je maakt gebruik van roomservice. Het kan ook zijn dat je (per ongeluk) iets vernielt in de kamer. Al deze kosten worden dan achteraf met de borg verrekend en indien nodig nog ingehouden op de creditcard.

Bekijk ook: Hoe werkt een creditcard?

Hoe lang blijft een reservering staan?

Bedragen die op jouw creditcard worden gereserveerd, verlagen je bestedingslimiet tijdelijk. Als een reservering niet wordt omgezet in een betaling, komt deze na 20 dagen automatisch te vervallen. Er wordt niets afgeschreven. Het is niet mogelijk een reservering handmatig te verwijderen.

Is de reservering omgezet in een betaling, maar is dit onterecht? Dan kun je het bedrag terugvragen (claimen). Neem contact op met je creditcardaanbieder.

Deze pagina is geactualiseerd op: 09-03-2022