Waar ben je naar op zoek?

Algemeen

Creditcard opzeggen

Het opzeggen van een creditcard is relatief eenvoudig. Meestal is een telefoontje naar de servicedesk/klantenservice van een creditcarduitgever (of je eigen bank) voldoende om de opzegging te voltooien. Soms is het nodig om de creditcard door te knippen en aangetekend mee te sturen in een opzegbrief. Daarmee wordt de kaart onbruikbaar en kan deze niet voor frauduleuze praktijken gebruikt worden.

Kosten

Hoewel je de kaart altijd mag opzeggen, geldt er dikwijls een opzegtermijn van één of twee maanden. Zodra de creditcard is opgezegd, ontvang je naar rato een deel van de jaarlijkse bijdrage (jaarprijs) terug die al is betaald. Het in rekening brengen van kosten bij de opzegging van een creditcard is niet gebruikelijk. Als er opzegkosten zijn, staat dit in de voorwaarden van de kaart.

Aankopen die je met een creditcard hebt gedaan, maar nog niet zijn betaald, dienen uiteraard nog te worden voldaan. Je kunt dus geen rente of boetes ontlopen als je de kaart gaat opzeggen.

Contracten automatisch verlengd

Bij de meeste creditcardaanbieders is het zo dat je contract steeds automatisch verlengd wordt. Als jouw pas vervalt (meestal iedere drie jaar) krijgt je automatisch een nieuwe pas opgestuurd.

14 dagen bedenktijd

Voor een creditcard die via het internet is besteld (koop op afstand) hebben consumenten het recht om deze binnen 14 dagen na de aanvraagdatum te annuleren. Dit is wettelijk vastgelegd. Dat betekent dat je geen kosten maakt voor de kaart, tenzij je al een aankoop hebt gedaan.

Ben je buiten de gestelde bedenktijd van 14 dagen? Dan is het doorgaans niet meer mogelijk om de kaart te annuleren zonder een deel van de jaarprijs/jaarbijdrage te betalen. Er geldt dan een opzegtermijn van één of twee maanden. Neem hierover contact op met de klantenservice.

Opzeggen in verband met hypotheek

Het Bureau Kreditregistratie (BKR) houdt van iedere persoon het krediet bij dat in Nederland is afgesloten. Hiertoe behoren onder andere: leningen, hypotheken, debet faciliteiten en andere kredietcontracten. Dat betekent dat ook jouw creditcard en creditcardlimiet geregistreerd staat bij het BKR.

Op zich is dat geen probleem, want ruim 90 procent van alle Nederlanders heeft een registratie bij het BKR. Slechts een klein deel (ongeveer 8 procent) heeft een negatieve registratie.

Wel is het zo dat er bij het afsluiten van een nieuwe lening, bijvoorbeeld een hypotheek, wordt gekeken naar de bestaande leningen en andere financiële verplichtingen. Een creditcardlimiet wordt gezien als maandlast en wordt voor een klein percentage meegenomen in de berekening van de maximale hypotheeklast. Bij een creditcardlimiet van 5.000 euro kan de jaarlijkse maximale bruto hypotheeklast al met 100 euro per maand omlaag gaan. De gespreid betalen faciliteit moet dan wel zijn geactiveerd op de creditcard. Het is goed om hier van bewust te zijn zodra je van plan bent om een hypotheek af te sluiten.

Geen BKR-registratie

Sommige creditcards worden niet geregistreerd bij het BKR, omdat het niet mogelijk is om achteraf (met rente) te betalen. Dit zijn bijvoorbeeld prepaid- en debit creditcards.