Algemeen
Creditcard blokkeren
Is je creditcard verloren of gestolen?
Dan is het verstandig om de kaart zo snel mogelijk te blokkeren. Hiermee voorkom je dat de creditcard door anderen gebruikt kan worden voor ongewenste betalingen en fraude.
Hoe kan ik mijn creditcard blokkeren?
Je kunt een creditcard, zoals een Visa card of Mastercard niet zelf blokkeren.
- Neem contact op met de uitgever/maatschappij van je creditcard
- Doe bij diefstal en/of misbruik ook aangifte bij de politie
In sommige gevallen wordt de creditcard automatisch geblokkeerd door de creditcarduitgever, bijvoorbeeld als de pincode meerdere malen foutief is ingevoerd of als er verdachte financiële transacties plaatsvinden.
Deblokkeren
Indien je een creditcard wilt deblokkeren, kun je contact opnemen met de creditcarduitgever, bijvoorbeeld ICS, ING of Rabobank.
Telefoonnummers blokkeren creditcard
Hieronder vind je een handig overzicht van de verschillende creditcarduitgevers die je kunt bellen in verband met diefstal of verlies van jouw creditcard.
Uitgever | Telefoonnummer NL | Telefoonnummer buitenland |
---|
ICS (bijv: Visa World Card, Mastercard Classic) | 020 – 66 00 611 | +31 20 6 600 611 |
ABN Amro | 020 – 660 06 11 | +31 20 660 06 11 |
ANWB | 020 – 660 06 11 | +31 20 660 06 11 |
SNS en Regiobank | 020 – 66 00 611 | +31 20 6 600 611 |
American Express | 020 – 50 48 196 | +31 20 50 48 196 |
ING | 020 – 22 888 00 | +31 20 22 888 00 |
Rabobank | 088 – 722 67 67 | +31 88 722 67 67 |
Deze nummers zijn 24 uur per dag, 7 dagen per week bereikbaar.
Fraude (onterechte betalingen)
Bedragen die ten onrechte met een creditcard zijn betaald, worden meestal vergoed door de creditcardaanbieder als er sprake is van fraude.
TIP
Het is belangrijk dat je fraude en onterechte afschrijvingen tijdig doorgeeft. Doe dit het liefst binnen 2 weken nadat het bedrag is afgeboekt.
Creditcarduitgevers raden je sterk aan om regelmatig (minstens 3 of 4 keer per maand) op jouw rekeningoverzicht te kijken en fraude direct te melden.