Creditcard blokkeren

Bij verlies of diefstal van een creditcard is het verstandig om de kaart zo snel mogelijk te blokkeren. Zo voorkom je dat de kaart gebruikt kan worden voor ongewenste transacties en fraude. Je kunt een creditcard niet zelf blokkeren.

  • Neem contact op met de uitgever/maatschappij van je creditcard.
  • Doe bij diefstal en/of misbruik ook aangifte bij de politie

In sommige gevallen wordt de creditcard automatisch geblokkeerd door de creditcarduitgever, bijvoorbeeld als de pincode meerdere malen foutief is ingevoerd of als er verdachte financiële transacties plaatsvinden. Indien je een creditcard wilt deblokkeren, kun je contact opnemen met de creditcardmaatschappij.

Telefoonnummers blokkeren creditcard

Hieronder vind je een handig overzicht van de verschillende creditcardaanbieders die je kunt bellen in verband met diefstal of verlies van jouw creditcard. Deze nummers zijn 24 uur per dag, 7 dagen per week bereikbaar.

Aanbieder Telefoonnummer NL Telefoonnummer buitenland
ICS

(hieronder valt onder andere: VISA World Card, Mastercard, ANWB VISA, Bijenkorf Card)

020 6 600 611  +31 20 6 600 611
American Express 020 504 8000 +31 20 504 8000
ING 020 22 888 00 +31 20  22 888 00
Rabobank 0 88 722 67 67 +31 88 722 67 67
ABN Amro 020 660 06 11 +31 20 660 06 11
SNS 030 633 30 51 +31 30 633 30 51
DB Cardservice (prepaid) 088 333 444 0 +31 88 333 444 0
Money2Go 0900 20 40 630 +31 20 71 39 150

Fraude (onterechte betalingen)

Bedragen die ten onrechte met een creditcard zijn betaald, worden meestal vergoed door de creditcardmaatschappij als je dit tijdig doorgeeft (normaliter binnen 2 weken nadat het bedrag is afgeboekt). Creditcarduitgevers raden je dan ook sterk aan om regelmatig (minstens 3 of 4 keer per maand) op jouw rekeningoverzicht te kijken en fraude direct te melden.

Deze pagina is geactualiseerd op: 09-03-2022