Geldzaken
Creditcard betaling terugdraaien
Voor het terugdraaien van een betaling met je creditcard kun je een aantal stappen volgen om het bedrag weer terug te boeken:
- Neem eerst contact op met de verkoper om tot een oplossing te komen.
- Als dat niet lukt, kun je de betaling betwisten bij je creditcardaanbieder.
Een betaling terugdraaien wordt een chargeback of ‘storneren’ genoemd.
Is er een onterechte betaling gedaan?
Dan is het belangrijk dat je zo snel mogelijk in actie komt, want dan is de kans het grootste dat je het geld kunt laten terugboeken.
Wanneer is een creditcard betaling onterecht?
Er kunnen verschillende gevallen zijn waarin een afschrijving of betaling met je creditcard onjuist of onterecht is.
Een paar voorbeelden:
- Er is geld afgeschreven voor een abonnement dat al is stopgezet.
- Je hebt betaald voor een product, maar dit is niet geleverd of beschadigd.
- Het hotel schrijft geld af van je creditcard terwijl de boeking netjes is geannuleerd.
- Er is sprake van fraude of misbruik met de creditcard.
Als je twijfelt of een betaling onterecht is, is het belangrijk om eerst te controleren wie het bedrag heeft afgeschreven en waarom.
Veelvoorkomende situaties
Wat je precies moet doen om de betaling te laten terugdraaien, hangt vooral af van de situatie.
Hieronder worden vier veelvoorkomende situaties besproken, inclusief uitleg van de stappen die je moet nemen.
1. Aankoop niet ontvangen
Heb je online een product besteld, maar heb je jouw aankoop niet ontvangen?
Dan kun je in eerste instantie contact opnemen met de verkoper.
Wordt de situatie niet opgelost of reageert de verkoper niet?
Neem dan contact op met de creditcardaanbieder, bijvoorbeeld ICS Cards, ING of Rabobank, om de betaling te betwisten.
- Is er een onduidelijke reden waarom het aangekochte product niet is geleverd? Dan is er mogelijk sprake van oplichting, misbruik of fraude.
- Als het bedrijf failliet is, kun je soms terecht bij het garantiefonds van het bedrijf. Ook een curator kan je helpen om tot een oplossing te komen.
2. Product is niet compleet, nep of beschadigd
Ben je ontevreden over de aankoop, omdat het product niet compleet is, nep is, niet voldoet aan de specificaties of omdat deze is beschadigd?
Dan is het belangrijk om eerst contact op te nemen met de verkoper met het verzoek om het product terug te sturen. Vaak wordt het bedrag dan binnen vijf tot tien dagen weer teruggestort. Of je krijgt een vervangend exemplaar.
Wordt de situatie niet opgelost of reageert de verkoper niet?
Dan kun je de betaling betwisten bij jouw creditcardaanbieder. Op Creditcard.nl staat een volledig overzicht van alle creditcardaanbieders.
De creditcarduitgever zal je vragen om bepaalde bewijsstukken aan te leveren, zoals:
- De orderbevestiging.
- De factuur.
- Een productomschrijving.
Komt de verkoper zijn belofte niet na?
Zou je een bedrag terugkrijgen van de verkoper, maar is dit niet gebeurd of wordt er niet gereageerd?
Neem ook dan contact op met je creditcardaanbieder.
Zorg dan voor een schriftelijke toezegging van het bedrijf waarin staat dat je het bedrag zou terugkrijgen. Dit is belangrijk voor de afhandeling van het verzoek om een betaling terug te draaien.
3. Te weinig (of geen) geld uit de pinautomaat gekregen
Heb je in Nederland of in het buitenland geld opgenomen met jouw creditcard, maar klopt het ontvangen bedrag uit de geldautomaat niet met de afschrijving op je creditcardafschrift?
Controleer dan eerst het verschil tussen beide bedragen. Soms kan het verschil verklaard worden door bepaalde kosten die de (buitenlandse) bank rekent voor het gebruik van je card, zoals de wisselkoersopslag, transactiekosten of bankkosten.
Heb je dan nog te weinig geld ontvangen of kwam er helemaal geen geld uit de automaat?
Dan is er mogelijk sprake van een storing of fraude. Je kunt een verzoek doen bij je creditcardaanbieder om het geld terug te vragen.
4. Fraude of misbruik
Is er onterecht een bedrag afgeschreven van jouw creditcard en kun je niet goed verklaren wat hiervan de reden is?
Dan is er mogelijk sprake van fraude of oplichting, zeker als je het bedrijf dat het geld heeft afgeschreven niet herkent en er eerder geen transacties door dit bedrijf zijn afgeschreven.
Neem dan zo snel mogelijk contact op met de alarmlijn van je creditcardaanbieder.
Is er wel al eerder een bedrag afgeschreven via het bedrijf?
Zoek dan contact met het bedrijf en probeer te achterhalen waar de betaling vandaan komt.
Is de betaling alsnog onjuist?
Dan neem je contact op met de creditcardaanbieder.
Bewijs verzamelen
Je moet kunnen bewijzen waarom de betaling onterecht is.
Dit kan door middel van bewijsstukken, zoals een factuur of een huurovereenkomst.
Ook de correspondentie die je met het bedrijf hebt gehad, kan van waarde zijn bij de afhandeling van jouw klacht/melding.
Dit is belangrijke informatie die je creditcardaanbieder nodig heeft om de betaling terug te boeken.
Wanneer kun je een creditcardbetaling niet laten terugdraaien?
In de onderstaande gevallen is het niet mogelijk om de betaling met de creditcard te betwisten bij de creditcardaanbieder:
- Als je via een tussenpartij hebt betaald, bijvoorbeeld PayPal, Wester Union of Coinbase.
- Als je ontvreden bent over een dienst, bijvoorbeeld een abonnement op Netflix.
- Als er een bedrag gereserveerd is op de creditcard, maar nog niets is afgeschreven.
Onterechte reservering creditcard
Is er een onterechte reservering op jouw creditcard gedaan?
Terugdraaien is dan (nog) niet mogelijk. Bij een reservering is er namelijk nog geen betaling gedaan. Na 20 dagen vervalt de reservering, tenzij het bedrijf deze verlengt.
Neem contact op met het bedrijf die de reservering op je creditcard heeft gedaan. Zij kunnen je meer vertellen, bijvoorbeeld over:
- Wanneer de reservering is gedaan.
- Wanneer het geblokkeerde bedrag weer beschikbaar is.
Klacht over creditcardaanbieder
Ben je niet tevreden over de manier waarop jouw creditcardaanbieder jouw klacht of melding heeft afgehandeld?
Dan kun je een klacht indienen bij het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid)