Waar ben je naar op zoek?

Geldzaken

Creditcard betaling terugdraaien

Is er een onterechte betaling op jouw creditcard gedaan? Dan zijn er bepaalde stappen die je kunt ondernemen om de betaling terug te draaien en het bedrag terug te krijgen.

Een betaling terugdraaien wordt een chargeback of ‘storneren’ genoemd.

Het is belangrijk dat je zo snel mogelijk in actie komt, want dan is de kans het grootste dat je het geld kunt laten terugboeken.

Wat je precies kunt doen, hangt vooral af van de situatie. Hieronder staan 5 situaties (met uitleg).

1. Bedrag onterecht afgeschreven van mijn creditcard

Is er onterecht een bedrag afgeschreven van jouw creditcard en weet je niet waarom?

Dan is er mogelijk sprake van fraude, zeker als je het bedrijf niet herkend en er eerder geen transacties door dit bedrijf zijn afgeschreven. Neem zo snel mogelijk contact op met de alarmlijn van je creditcarduitgever.

Is er wel al eerder een bedrag afgeschreven via het bedrijf?

Dan zoek je contact met het bedrijf en probeer je te achterhalen waar de betaling vandaan komt. Is de betaling niet juist of onterecht? Dan neem je contact op met de creditcarduitgever.

Veel aankopen zijn verzekerd via de aankoopverzekering van de creditcard. Je moet kunnen bewijzen waarom de betaling onterecht is. Dit kan door middel van bewijsstukken, zoals een factuur of een huurovereenkomst. Ook de correspondentie die je met het bedrijf hebt gehad, kan van waarde zijn bij de afhandeling van jouw klacht/melding.

2. Onterechte reservering gedaan op mijn creditcard

Is er een onterechte reservering op jouw creditcard gedaan?

Terugdraaien is dan niet mogelijk. Bij een reservering is er namelijk nog geen betaling gedaan. Na 20 dagen vervalt de reservering, tenzij het bedrijf deze verlengt. Neem contact op met het bedrijf die de reservering op je creditcard heeft gedaan. Zij kunnen je meer vertellen, bijvoorbeeld over:

  • Wanneer de reservering is gedaan
  • Wanneer het geblokkeerde geld weer vrijkomt

3. Ik heb mijn aankoop niet ontvangen

Heb je aankoop niet ontvangen, bijvoorbeeld vanwege faillissement van de verkoper of een onduidelijke reden?

Dan kun je in eerste instantie contact opnemen met het het bedrijf. Als het bedrijf failliet is, kun je soms terecht bij het garantiefonds van het bedrijf. Ook een curator kan je helpen om tot een oplossing te komen.

Wordt de situatie niet opgelost?

Dan neem je contact op met de creditcarduitgever.

4. Ik ben ontevreden over mijn aankoop

Ben je ontevreden over de aankoop omdat het product niet compleet is, niet voldoet aan de specificaties of omdat deze is beschadigd?

Dan is het zaak om allereerst contact op te nemen met het bedrijf en het product terug te sturen. Vaak wordt het bedrag dan binnen vijf tot tien dagen weer teruggestort. Als dit niet werkt, meld je dit aan de creditcarduitgever. Je dient dan wel bepaalde bewijsstukken aan te leveren, zoals de orderbevestiging en factuur met productomschrijving.

Zou je een bedrag terugkrijgen, maar is dit niet gebeurd?

Dan neem je contact op met de creditcarduitgever en zorg je voor een schriftelijke toezegging van het bedrijf waarin staat dat je het bedrag zou terugkrijgen. Dit is belangrijk voor de afhandeling van het verzoek om een betaling terug te draaien.

5. Ik heb te weinig (of geen) geld uit de pinautomaat gekregen

Heb je in Nederland of in het buitenland geld opgenomen met jouw creditcard, maar klopt het ontvangen bedrag niet met de afschrijving op je creditcardafschrift?

Controleer dan het verschil tussen beide bedragen. Soms kan het verschil verklaart worden door bepaalde kosten die de (buitenlandse) bank rekent voor het gebruik van je card, zoals wisselkoersopslag, transactiekosten en bankkosten.

Heb je te weinig geld ontvangen of kwam er helemaal geen geld uit de automaat?

Dan is er mogelijk sprake van een storing of fraude. Je kunt een verzoek doen bij de creditcarduitgever om het geld terug te vragen.

Kifid

Ben je niet tevreden over de manier waarop jouw creditcardaanbieder de klacht of melding heeft afgehandeld?

Dan kun je een klacht indienen bij het klachteninstituut financiële dienstverlening (kifid).