Bagage- en vluchtvertragingsverzekering creditcard

Sommige creditcards zijn uitgerust met een verzekering voor als uw vlucht en/of bagage vertraging oplopen.

Wat wordt vergoed?

Als uw bagage en/of vlucht minimaal een x-aantal uur vertraagd zijn of als uw vlucht is geannuleerd, heeft u vaak recht op vergoeding van onkosten. Het gaat dan specifiek om kosten die u heeft moeten maken op de plaats van bestemming en in verband met de vertraging, bijvoorbeeld:

  • Maaltijden op het vliegveld
  • Een overnachting in een hotel
  • Vervoerskosten
  • Aanschaffen van toiletartikelen

De bovenstaande zaken staan slechts benoemd als indicatie. In de voorwaarden van de verzekering die hoort bij uw creditcard staat precies benoemd wat wel en niet vergoed wordt. Vraag dit eventueel na bij de verzekeraar of kaartuitgever.

Wat is niet verzekerd?

De verzekeringsmaatschappij zal in bepaalde gevallen niet overgaan tot vergoeding. Dit staat in de polisvoorwaarden omschreven. Zo worden onkosten doorgaans niet vergoed als:

  • Er sprake is geweest van nalatigheid (u was bijvoorbeeld te laat bij de incheckbalie)
  • U heeft bepaalde informatie verzwegen waardoor er voor de verzekeraar een nadeel is ontstaan
  • Er is sprake van overmacht, bijvoorbeeld een oorlogstoestand of aanslag op de plaats van bestemming.

Schade claimen?

Indien er sprake is geweest van een bagagevertraging of vluchtvertraging is het raadzaam dit zo snel mogelijk te melden bij uw creditcarduitgever (in elk geval binnen enkele weken). De uitgever kan een goed idee geven van de vergoeding waar u recht op heeft. Middels een schadeformulier en bonnen van uw uitgaven kunt u vervolgens de claim indienen.

Deze pagina is geactualiseerd op: 7-02-2017

Was deze informatie nuttig?