Algemeen
Nieuwe creditcard activeren
Het is nodig om je creditcard te activeren, voor dat je hem kunt gebruiken. Creditcards worden vanwege veiligheidsoverwegingen geblokkeerd verzonden. Het activeren (deblokkeren) van de creditcard heft de blokkade op, zodat je ermee kunt betalen.
Hoe je jouw creditcard precies activeert, hangt af van je creditcardaanbieder en je type kaart: Visa, Mastercard of American Express.
Hoe kun je een creditcard activeren?
In de meeste gevallen kun je de creditcard online activeren door in te loggen op de beveiligde omgeving van de creditcarduitgever, bijvoorbeeld bij de ING, Rabobank of International Card Services (ICS). In deze online omgeving zul je enkele gegevens moeten invullen waarmee je identiteit wordt gecontroleerd.
Vaak is ook een verificatie vereist, bijvoorbeeld met je bankpasreader of een SMS-code die je op je telefoon ontvangt.
Hoe de activatie van je creditcard precies werkt, staat beschreven in de begeleidende brief die je ontvangt na het aanvragen van je creditcard.
Of volg gewoon onderstaand stappenplan.
Stappenplan
Bij het activeren van je creditcard of prepaid card doorloop je de onderstaande stappen:
- Log online in op de beveiligde omgeving van jouw creditcarduitgever of bank.
- Zoek in het menu op activeren (of deblokkeren).
- Volg de instructies op het scherm.
- Geef waar nodig het kaartnummer en de CVC-code.
- Je creditcard is nu geactiveerd.
Instructies per aanbieder
De exacte methode voor het activeren, kan verschillen per creditcardaanbieder:
Neem contact op met jouw creditcardaanbieder als het niet lukt om de kaart te activeren.
Prepaid card (debit card)
Als je een prepaid creditcard hebt, kun je pas betalen als er voldoende saldo op de rekening staat. Dit kun je doen door geld te storten naar de creditcardrekening. Geld storten kan via iDEAL, internetbankieren of een andere creditcard.
Het is ook mogelijk om geld te storten naar een creditcard. Hiermee verhoog je het bestedingslimiet.
Hoe geld storten precies werkt, verschilt per uitgever.
Een overzicht:
ICS
- Gebruik het volgende IBAN-nummer voor de overboeking: NL75 ABNA 0844 9970 56.
- Vermeld je klantnummer bij de overboeking. Je klantnummer is te vinden in de Mijn ICS-portal of in de ICS Creditcard-app.
- Houd er rekening mee dat de verwerking van een betaling via internetbankieren gemiddeld twee werkdagen duurt.
ING
- Ga in de ING-app of Mijn ING naar je Creditcardoverzicht.
- Selecteer de knop ‘Inleggen’.
- Vul het bedrag in dat je wilt overmaken.
- Bevestig de opdracht in de ING-App of met de scanner.
- Het bedrag is dan direct zichtbaar en beschikbaar op je creditcard.
Rabobank
- Open de Rabo-app of log in op internetbankieren.
- Ga naar ‘Overzicht’ en selecteer ‘Creditcards’.
- Kies je creditcard en klik op ‘Bijstorten’.
- Vul het bedrag in dat je van je gekoppelde betaalrekening naar je creditcard wilt overboeken.
- Bevestig de transactie.
N26 & Revolut
De N26- of Revolut-app openen, inloggen en de instructies volgen.
Viabuy Mastercard
Inloggen op de website van Viabuy en de instructies volgen.
Openbank
De app van Openbank openen, inloggen en de instructies volgen.
Creditcard voor de eerste keer gebruiken
Ga je voor het eerst een fysieke betaling doen met je creditcard?
Betaal dan eerste keer door je creditcard in de betaalautomaat te stoppen en te betalen met de pincode.
Belangrijk: maak bij de eerste betaling dus nog geen gebruik van contactloos betalen. Dit kan bij de tweede betaling wel.